İngilizce’de Bus Line olarak isimlendirilen otobüs şeridi, otoyol veya caddelerde sadece otobüslerin kullanımına ayrılmış şeritlerdir. Bu şeritler toplu taşıma araçlarının daha hızlı ilerlemesini sağlayarak, toplu taşımayı özendirmeyi amaçlar. Otobüs şeritlerinin ayrıca trafik sıkışıklığını azaltma gibi bir faydası da vardır. Bazı ülke uygulamalarında bu şeritleri, otobüsler dışında taksiler, motosikletler ya da bisikletler gibi diğer araçlara nazaran geçiş üstünlüğü bulunan diğer vasıtalarda kullanabilmektedir.
İlk otobüs şeridi ne zaman yapıldı?
İlk otobüs şeridi ABD’de Chicago’da 1942 yılında uygulanmaya konmuştur. Avrupa’da ise 1962 yılında Almanya’nın Hamburg kentinde uygulanmıştır. Bu ilk uygulamalardan sonra Japonya ve Paris başta olmak üzere diğer ülke ve şehirlerde de uygulanmaya devam etmiştir.
Otobüs şeridinin olumsuz yönleri
Otobüs şeritleri sonradan şehirleşen ve araç hacmi artan kentlerde mevcut yolun daralmasına sebebiyet vermekle birlikte, otobüs şeritlerinin ayrımı doğru yapılmazsa ya da denetimi doğru yapılmazsa diğer sürücülerin bu şeridi kullanması trafiği daha sıkışık hale getirebilir.
Türkiye’de otobüs şeridi uygulaması
Ülkemizde’de ilk olarak Aksaray Millet Caddesi, Topkapı ve Şirinevler-Mahmutbey yolunda pilot uygulama olarak hayatımıza girmiştir.