16 Ağustos 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan “Karayollarındaki Hız Sınırlama Uygulamalarında Yeknesaklık” başlıklı Cumhurbaşkanlığı genelgesiyle, ülke genelindeki karayollarında hız sınırları ve trafik işaretlemeleri güncel standartlara göre yeniden değerlendirilecek.
Genelge, Birleşmiş Milletler’in “trafikteki can kayıplarının 2030’a kadar %50 oranında azaltılması, 2050’ye kadar ise sıfırlanması” hedefine işaret ederken, Türkiye’nin bu doğrultuda hazırladığı Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi ve eylem planlarına vurgu yapıyor.
Bu çerçevede:
- Karayolu üzerindeki hız sınırı, “hız sınırı sonu” levhaları ve diğer trafik işaretlemeleri; standartlara uygunluk, konum, gereklilik, görünürlük, sürücü davranışları üzerindeki etkiler ve süreklilik açısından yeniden değerlendirilecek.
- Yerleşim yeri dışındaki bölünmüş yollar ve diğer karayolu kesimlerinde hız sınırlarının teknik kriterlere göre gözden geçirilmesi sağlanacak.
- Meskun mahal dışında yer alan hemzemin yaya geçitleri denetlenecek; okul ve hastane çevresi gibi istisnalar dışında kalan geçitler kaldırılacak.
- Yolların yapısı, trafik yoğunluğu ve yaya hareketliliği dikkate alınarak hız sınırları düşürülen kesimler yeniden değerlendirilecek; gerekirse yaya geçidi ve durak uygulamaları sonlandırılacak, orta refüj açıklıkları kapatılacak.
- Şehirlerarası karayollarındaki meskun mahal levhalarının gerekliliği ve konumu yeniden belirlenecek.
- Belediyelerin sorumluluğundaki yerleşim içinden geçen yüksek taşıma kapasiteli yollar için de can ve mal güvenliği açısından gerekli tedbirler alınarak hız sınırları yeniden düzenlenecek.
Genelgede ayrıca, trafik işaret levhalarının “mümkün olduğu kadar az, fakat gerektiği kadar çok olmalıdır” ilkesi doğrultusunda sadeleştirileceği ve sürücüler açısından daha anlaşılır hale getirileceği vurgulandı.
Yayınlanan genelge ile ilgili ileri sürüş teknikleri ve yol güvenliği uzmanı Yiğit Dedeoğlu şunları söyledi;
“Kağıt üzerinde hız limitleri belirlemek yerine yolun yapısı, kaza verileri ve trafik yoğunluğuna göre belirlenmesi ve ülkemiz sürücü profilini, sürücü kurslarının eğitim kalitesini de göz önünde bulundurulması üzerine bu limitlerin belirlenmesi doğru bir adım atılmasını sağlar.”
Uygulama takvimi:
- Birinci öncelikli yollar için düzenlemeler 1 Eylül 2025 tarihine kadar tamamlanacak.
- Diğer yollar için düzenlemeler ise 31 Aralık 2025’e kadar sonuçlandırılacak.
Çalışmalar, İçişleri ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıkları koordinasyonunda; Adalet, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği, Milli Eğitim, Sağlık, Tarım ve Orman Bakanlıkları ile belediyelerin katkısıyla yürütülecek.
Genelge, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylanarak yürürlüğe girdi.

