Sürücü nasıl dinlenmeli?

Kazaların nedenlerine baktığımızda, ilk sırada sürücüden kaynaklı nedenler, ikinci sırada ise aşırı hız bulunmaktadır. Sürücüden kaynaklı nedenlerin başında ise sürücü yorgunluğu gelmektedir. Sürücü yorgunluğunun sebebi ise, sürücünün gerek süre ve gerekse nitelik olarak yeteri kadar dinlenememesidir

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Kazaların nedenlerine baktığımızda, ilk sırada sürücüden kaynaklı nedenler, ikinci sırada ise aşırı hız bulunmaktadır. Sürücüden kaynaklı nedenlerin başında ise sürücü yorgunluğu gelmektedir. Sürücü yorgunluğunun sebebi ise, sürücünün gerek süre ve gerekse nitelik olarak yeteri kadar dinlenememesidir.

Sürücülerin yeteri kadar dinlenip dinlenmediğini kontrol edebilmek için, ticari araçlarda  sürücünün çalışma sürelerini kaydeden takograf cihazları kullanımı zorunlu kılınmıştır. Ancak, bu veriler kontrol edilebildiği sürece bir fayda sağlar. Sürücüler vardiya usulü çalışır. Sürücünün vardiya süresi  24 saattir, çift sürücülü çalışmada vardiya süresi 30 saattir. Sürücünün günlük veya haftalık çalışması, bir önceki günlük veya haftalık dinlenmesinin bittiği saatte başlar.

Çalışma  ve  dinlenme süreleri, uluslararası nakliyatta çalışan sürücüler ile yurtiçi nakliyatta çalışan sürücüler için bazı konularda  farklılık göstermektedir. Günlük dinlenme süreleri hem uluslararası ve hemde yurtiçi çalışan sürücüler için, 24 saat içinde  haftada üç kere 11 saat, üç kere de 9 saattir. Haftalık dinlenme, uluslararası nakliyatta çalışan sürücüler için 45 saat, yurtiçinde çalışan sürücüler için 24 saattir. Dinlenme süreleri özet olarak tablo halinde aşağıdadır.

ETKİNLİK TÜRÜULUSLARARASI NAKLİYATTA(AETR SÖZLEŞMESİ)YURTİÇİ NAKLİYATTA(KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİ)
GÜNLÜK DİNLENME SÜRESİEn az 11 saat.İki haftalık dinlenme  arasında 3 kere 9 saat olarak uygulanabilir.Veya İki bölüm halinde kullanılırsa;birinci bölümü en az 3 saat olmak üzere, kalanı tek bölüm  9  saat uygulanır.Ancak bu süreler 24 saat içinde tamamlanmalıdır.En az 11 saat.Haftada  3 kere 9 saat olarak uygulanabilir.Veya İki veya üç bölüm halinde kullanılması durumunda en az 12 saat.Bu durumda bir  bölümü en az 8 saat ve kalan bölümlerin hiçbiri 1 saatten az olmamalıdır.
ÇİFT SÜRÜCLÜ ÇALIŞMAÇift sürücü varsa, 30 saat içinde  en az 9 saat.Çift sürücü varsa, 30 saat içinde  en az 8 saat dinlenilmelidir..
HAFTALIK DİNLENME SÜRESİEn az 45 saat.24 saate kadar  indirmek mümkündür. Ancak birbirini takip eden iki hafta içinde ya 2 X 45 saat veya 1 X 24 Saat ve 1 X 45 saat uygulanabilir. Ancak müteakip 3 hafta içinde telafi edilmesi gerekir.En az 24  saat.
HAFTALIK SÜRÜŞ SÜRESİAzami 56 SaatAzami 56 saat.
İKİ HAFTALIK SÜRÜŞ SÜRESİAzami 90 SaatAzami 90 Saat
GÜNLÜK VE HAFTALIK DİNLENMELER NEREDE GEÇİRİLİRGünlük ve kısaltılmış haftalık dinlenme , yataklı olan veya şoförün uyuyabileceği şekilde bölümü bulunan araçlarda, araç duruyor ise, araçta geçirilebilir. Normal Haftalık Dinlenme (45 Saat) araç içinde geçirilemez.Günlük dinlenme süresi,
yataklı ve yapılışlarında özel dinlenme yeri olan araçlar ile şoförün rahat uyuyabileceği şekilde bölümleri bulunan araçlarda, araçlar park yerinde, garajda veya yerleşim yerleri dışındaki karayollarında platform dışında park edip gerekli tedbirler alınarak geçirilebilir.

Özellikle çift sürücülü çalışmanın uygulama şekline  dikkat çekmek istiyorum. Çift sürücülü çalışma uygulamasında  bazı firmalar yanlışlık yapılmaktadır. Çift sürücülü çalışmada, her iki sürücüde eş zamanlı olarak  araçta bulunmak zorundadır. Bir sürücü 4,5 sat araç kullandıktan sonra, sürücüler yer değiştirir, sürücüler ile birlikte  sürücü kartları/ kağıtları da yer değiştirir. Bu şekilde 20 saat araç kullanılabilirler. Bu süre sonunda tabloda görülen süreler kadar sürücülerin ya araç içinde ,veya evlerinde veya bir tesiste dinlenmeleri gerekir.

Bir sürücü 9 saat araç kullandıktan sonra diğer sürücünün direksiyona geçmesi çift sürücülü çalışma değildir, tek sürücülü çalışma şekline girer. Bu durumda, araç kullanmadan araçta seyahat eden sürücünün etkinliği mevzuat açısında dinlenme değil, diğer çalışmadır, ister yan koltukta otursun isterse yatakta yatsın farketmez.  Tabloda görüldüğü gibi, dinlenme araç duruyorsa ve yatacak yeri varsa araçta geçirilebilir. Haftalık dinlenmenin mutlaka evde veya araç dışında bir  tesiste geçirilmesi gerekir. Özellikle otobüslerde, sürücülerin hareket halindeki araçta, kargo bölümünde ayrılmış bir bölümde dinlenmeye çalıştıkları görülmektedir. Hareket halinde bir araçta dinlenmek yasal olmadığı gibi, biyolojik olarak ta dinlenmek mümkün değildir. Haftalarca bu şekilde çalışmak sürücünün fiziki olarak çökmesine  neden olacaktır. Bu şekilde  çalışmaya devam etmesi ise kazalara davetiye çıkarmaktır. 

Ancak, karayolları kenarında bulunan sosyal tesislerin mevcudu ve nitelikleri  sürücülerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde düzenlenmelidir. Bu tesisler denetlenmeli, fiyatlar makul seviyelerde tutulmalıdır. Bazı tesislerin kamyonları tesislerinde istemedikleri  yönünde şikayetler gelmektedir. Dinlenme tesisine alınmayan ve dinlenme zamanı da gelen kamyoncular, araçlarını emniyet şeridine park ederek dinlenmeye geçmekte, bu durum kazalara sebep olmaktadır. Aslında, bu gibi durumlarda AETR  sözleşmesi ve AB mevzuatı  bir sonraki park yerine kadar sürüşe tolerans göstermektedir. Karayolları trafik yönetmeliğinde istisnai durumlar tanımlanmadığından, park yeri sıkıntısı nedeni ile sürüş süresinin aşılmasına  izin verilmemektedir. Mevzuatta gerekli düzenlemelerin yapılması ve bu kapsamda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın 2011-2012 yıllarında çıkarması gereken yönetmeliği bir an önce çıkarması gerekmektedir. Böylece hem sürücüler ve hemde denetleyenler  açısında sorunlar çözülmüş olacaktır. Umarım  yetkili ve görevli Bakanlıklar bu uyarıları dikkate alırlar.

Bilal Yeşil

3
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü

Bir Cevap Yazın

Bizi Takip Edin