Bilal Yeşil

Hız Canavarlarına Kim ve Nasıl Dur Diyecek?

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Hafriyat kamyonlarının karıştığı kazalar ve yaptıkları trafik ihlalleri konusunda, medyaya çok sık haberler yansıyor. Ama son zamanlarda bu tür haberleri çok sık görmeye başladık. Çok hızlı gidenler (130-140 km/h) , damperleri açıldığı için üst geçide çarpanlar, yolda dans edenler vs…. En son 27 Mart 2023 tarihinde Silivri bölgesinde ise, bir hafriyat kamyonu kontrolü kaybederek, karşı şeride geçti ve  zincirleme kazaya neden oldu, 6 kişi hayatını kaybetti , 3 kişide yaralandı.

 Sürücünün neden kontrolü kaybettiği konusunda bilgi henüz yok. Ya yorgun olduğu için uyumuştur veya çok hızlı gittiği için kontrolü kaybetmiştir diye tahmin ediyorum. Kaza raporu ortaya çıkınca, anlayacağız. Karayolları trafik yönetmeliğine göre, bu araçların hızlarının 99 km/h  (AB Yönetmeliklerine göre 90 km/h)ile sınırlandırılması gerekmektedir. Hafriyat kamyon sürücüleri, tur başına prim almaktadırlar. Bu nedenle hızlı gitmektedirler. Taşınan yük miktarına ve katedilen mesafeye göre prim verilmesi yasaklanmalıdır. Bu kamyonların muayeneleri daha sık yapılmalıdır. Çalıştıkları ortam  ağır , sürekli çalıştıkları için yaptıkları km fazladır.

Bu öneriler sürekli yapılıyor. Ama hiçbir yetkili harekete geçmiyor, geçemiyor. Sanki inşaatçıların ve hafriyatçıların dokunulmazlığı var veya başka bir cumhuriyete aitler. Yolda bir hafriyat kamyonu gördüğümde, kendimi güvende hissetmiyorum.

Özelde hafriyat kamyonları  daha çok göze çarpsa da, diğer ticari araçlarda da durum pek farklı değil maalesef. Hepsinin hız sınırlandırıcıları iptal edilmiş durumda. Sosyal medyada kamyonu ile 160 km/h ile giden TIR görüyoruz. Bu araçların  yüksek hız yapmalarının önlenememesinde birinci derecede sorumlu; Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, İkinci derecede  sorumlu; İçişleri Bakanlığı, üçüncü derecede sorumlu; araç sahipleridir.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı;

Hız sınırlandırıcı donanımlar ölçü ve ayar mevzuatı kapsamındadır. Bir ölçü ve ayar cihazının tamir, ayar ve muayenelerinin yapılabilmesi için, bu  işi yapacak servislerin  belirlenmesi ve yetkilendirilmesi gerekmektedir. Tıpkı takograf cihazlarında olduğu gibi, hız sınırlandırıcı donanımlar iki yılda bir, bazı araçlardakiler ise her yıl muayene edilmeli ve mühürlenmelidir. Bu yönetmeliği çıkarmak ve servisleri yetkilendirmek Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın sorumluluğundadır. Bu yönetmelik 16 yıldan beri çıkarılmamıştır. Bu nedenle, araçların hız sınırlandırıcılarının çalışıp çalışmadığı kontrol edilememektedir. Araçların hızı, üretici tarafından belirlenen  değerlerde sınırlandırılmakta, ancak araç satıldıktan sonra araç sahipleri tarafından merdiven altı  çalışan ve yasa dışı işler yapan  servislerde açtırılmaktadır. Bu işi yapan yerler şikayet edildiğinde ise, bakanlık hiçbir işlem yapmamaktadır.

İçişleri Bakanlığı;

Karayolları trafik yönetmeliğinde, N1,N2 (Kamyon, kamyonet) sınıf araçların hız sınırlandırma değeri 99 km/h, M1,M2 sınıf (Otobüs) araçların hız sınırları ise 110 km/h olarak belirlenmiştir. 92/24/AT hız sınırlandırıcı donanımların tip onay yönetmeliğinde ise, bu değerlerin kamyonlar için 90 km/h, otobüsler için 100 km/h olacağı, milli mevzuat ile AB mevzuatı arasında bir çelişki olduğunda AB mevzuatının esas alınacağı belirtilmektedir. Öncelikle bu çelişkinin giderilmesi gerekmektedir. Trafik denetim ekipleri, yönetmelikte belirtilen hızların üzerinde seyreden kamyon ve otobüslere, sadece hız ihlali yaptıkları için değil, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile mülki amirlere yazarak, 3516 sayılı Ölçü ve Ayar kanunu kapsamında da cezalandırılmalarını sağlamalıdırlar (İdari para cezaları ve iki yıla kadar değişen hapis cezaları öngörülmektedir). Bu caydırıcı olacaktır.

Araç sahipleri;

 Araçların hızlarını merdiven altı ve yetkisiz servislerde açtırmaktadırlar. Yani araç gidebildiği kadar gidecek duruma gelmektedir. Sonuç olarak 140- 160 km/h ile giden kamyonlar görmekteyiz. Sosyal medyada bu işin nasıl yapılacağını araştıran paylaşımlar var.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı;

Araç muayenelerinde kontrol edilecek noktalar ve aksamlar arasında hız sınırlandırıcılar da 

 vardır. Ama hız sınırlandırıcılarla  ile ilgili eksikliklerin  hepsi hafif kusurdur. Hız sınırlandırıcı ile ilgili eksikler ağır kusur olarak belirlenmelidir. Ama bu işin de yapılabilmesi için, öncelikle Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın yönetmeliği çıkarıp, servisleri yetkilendirmesi gerekmektedir. Yoksa, ülkemiz ‘’Hız Cumhuriyeti’ne , yollar kan gölüne dönecektir. Durumu bilen birisi olarak, kamyon , özellikle hafriyat kamyonu gördüğümde , mümkünse uzaklaşıp yolumu değiştiriyorum. Size de aynısını öneririm.

Bilal Yeşil

Bir Cevap Yazın

1 Yorum

  1. 29 Mart 2023, 22:40

    Bilal bey bir ülkenin kültür sevyesini trafikten anlayabiliyoruz.Sanırım bizim ilkokul çağından itibaren okullarda zorunlu ve uygulamalı olarak (Almanyada oldugu gibi) trafik eğitimleri verilmeli.Yoksaki bize ne cezalar nede kanunlar engel olamayacak maalesef

Bizi Takip Edin