Bilal Yeşil
  1. Haberler
  2. Yazarlar
  3. Yorgunluk öldürüyor! Üç kamyon şoföründen biri direksiyonda uyuyor!

Yorgunluk öldürüyor! Üç kamyon şoföründen biri direksiyonda uyuyor!

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Kamyon sürücüleri yorgunluğa rağmen genellikle yola devam etmek zorunda kalıyorlar.
Profesyonel sürücüler arasında yapılan bir anket,  Avrupa yollarında günlük yaşamın şok edici bir resmini çiziyor. Sadece bir yıl içinde, üç kamyon ve otobüs şoföründen biri sürüş sırasında uykuya dalmıştır. ADAC ve sendikalar endişe duymaktadır  – çünkü bu insan yaşamlarıyla ilgilidir.

Kamyon şoförü  direksiyonda uyursa, bunun  ciddi sonuçları  olur. Kısa süre önce bir sürücü  Bavyera’daki bir otoyolda ,trafik polisinin  park edilmiş bir devriye arabasına önden çarpmış ve  onu 75 metre  korkuluk boyunca sürüklemiştir.  Kopan parçalar  uçmuş ve  başka bir arabaya çarpmıştır. Bu olayda  kimse yaralanmamıştır, ancak medya raporlarına göre, mülke verilen hasar yaklaşık 60.000 avro  kadardır.


Wesel bölgesinde meydana gelen bir kazanın raporunda gösterildiği gibi, bazen sonuçlar çok daha dramatik  olabilmektedir.  Kamyon sürücü  yaklaşık 80 km /s hızla kontrolsüz olarak , ölçüm işi yapan bir  aracına  çarpmıştır. Yol kenarında çalışmakta olan bir kişi,korkuluk boyunca fırlatılmış ve ölmüştür. Sürücü,  yorgunluk nedeni ile uyarı işaretlerini görmemekle suçlanmaktadır.

Gerçekten de direksiyonda  uyuma, Avrupa’nın yollarında  büyük bir tehlikedir. Avrupa Ulaştırma İşçileri Federasyonu’nun  (ETF) yeni verileri, otoyollarda çok zaman geçirenler için güvenlik riskinin büyüklüğü hakkında fikir veriyor. Federasyon yaklaşık 2.200 profesyonel sürücü ile görüşmüştür, sonuçlar dikkat çekicidir. Buna göre, sürücülerin üçte biri  en az bir kere direksiyon başında uykuya dalmıştır, bu sadece geçen yıl içinde olmuştur ve bu görmezden gelinemez. Yüzde 11’i bunun üç kereden fazla olduğunu bile söylüyor. Yüzde 60’ı  ise araç kullanırken düzenli olarak yorgun hissettiklerini söylemektedir.

Bu rakamlar endişe vericidir, ancak ETF ayrıca bildirilmeyen çok sayıda vaka olduğunu söylemektedir. Sürücüler bu tür olayları, korktukları için bildirmemektedirler. ETF tarafından yayınlanan ‘’ Avrupa yollarında sürücü yorgunluğu’’ adını taşıyan rapora göre, problem göründüğünden daha büyüktür.

C:\Users\Bilelite\Downloads\Fatale resim\DWO-WI-Sekundenschlaf-Fahrt-Erholung- TR.jpg

Ankete göre, kamyon sürücüleri değil, otobüs sürücüleri de etkilenmektedir. Burada, yaklaşık 700 katılımcının yüzde 30’u son on iki ay içinde direksiyonda uykuya daldıklarını veya bundan emin olmadıklarını belirtmiştir.

Diğer analizler de, direksiyon başındaki  yorgunluğun yaygın bir risk olduğunu göstermektedir. Alman Yol Güvenliği Konseyi ve Alman Uyku Araştırma ve Uyku Tıbbı Derneği tarafından yapılan bir ankette, ankete katılan 350 kamyon sürücüsünün  yaklaşık  yüzde 46’sı  en az bir kere sürüş esnasında uyuduğunu kabul etmektedir. Ankete katılan 1.000 otomobil sürücüsünde bu oran  yüzde 26 dır. Bu konuda erkekler kadınlardan  göre daha çok isk altındadır.

Kamyonlardaki  bu sefaletin arkasında ne var?  Her durumda,  kısmen sistematik uygunsuzlukların   sorumlu olduğu görünmektedir. ETF, birçok sürücünün uyku eksikliğinden muzdarip olduğunu, yeterli dinlenme seçeneklerinin olmadığını, uyku kalitesinin genellikle kesintilerle azaldığını yazmaktadır.
Kabinler ses yalıtımlı olmadığı için gürültü kirliliği yüksektir. Sürücüler arabada ısıya ve soğuğa maruz kalmaktadırlar. Ankette, kamyon sürücülerinin yüzde 88’i,  haftada 40 saatten fazla çalıştıklarını belirtmektedir. Molalara riayet edilmemekte,  bu süreler genellikle, park yeri aramak, rota planlamak veya yükleme ve boşaltma izleme gibi şeyler için kullanılmaktadır. 

Ve çoğu sürücü yorgunluktan tükenmiş olmasına rağmen  yola devam etmektedir. Katılımcıların yarısından fazlası, son on iki ay içinde en az bir kere  yorgunluk nedeni ile  sürüşü durdurmak istemelerine rağmen,  bunu yapamadıklarını belirtmiştir.

Almanya’da yaklaşık 730.000 profesyonel sürücü sigortalı olarak çalışmaktadır. Bunların yaklaşık dörtte biri,  farklı  devlet uyruklarına sahiptir. BA’ya göre sürücü mesleği, şirketlerin yerli personel bulmakta  zorlandıkları  gruba aittir. 

Ancak, diğer ülkelerden gelen sürücüler, görünüşe göre söz konusu sorunlardan daha çok etkilenmektedirler. Doğu Avrupalı sürücülerde bu  baskı çok daha yüksektir. Örneğin,mevzuata göre gerçekten yasaklanmış olsa da, seyahat edilen kilometre başına  ödeme yapılmaktadır.“Almanya bu bakımdan hedef ülkedir, bu nedenle bu ülkede sorun özellikle  acil ve ciddidir.C:\Users\Bilelite\Downloads\Fatale resim\DWO-WI-Sekundenschlaf-Meter-sk-TR.jpg

Verilen bir örnekte, Berlin’den  Köln’e yedi saat içinde gitmesi istenen bir  sürücü var. Malları teslim etmesi gereken zaman dilimini kaçırırsa, ertesi sabaha kadar beklemesi gerekebilir. “Seyahat  planlaması genellikle çok az toleransla yapılıyor ve  trafik sıkışıklığı gözardı ediliyor. Sorunun bir kısmı da çok az kontrol yapan  yetkililere aittir. “Yılda 363 milyon kamyon ssferi var, ancak yetkililer sadece 500.000 seferi  kontrol yapıyor” denmektedir.  “Yakalanma olasılığı son derece düşüktür. Birçok nakliye firması maliyetten tasarruf etmek için bu küçük riski kabul etmektedir.

Kontrol eksikliğine ek olarak,  kurallar da başka bir sorundur. Kamyon şoförleri yük trenleri veya feribotları kullanıyorsa, bu artık AB düzenlemelerine göre çalışma saati olarak sayılmamaktadır.  Verdi’ye göre; sürücüler hiç dinlenemese de, dinlenme sürelerini yapay olarak uzatan kurallar oluşturulmuştur.  Bütün bunlar sürücülerin direksiyon başına  yorgun oturmasına  katkıda bulunmaktadır. Bu durum acilen değişmelidir, çünkü bu sadece sürücüler için muazzam bir yük değil, aynı zamanda insan hayatına da mal olmaktadır.C:\Users\Bilelite\Downloads\Fatale resim\DWO-WI-Sekundenschlaf-Fahrt-Erholung- TR.jpg


ADAC otomobil kulübü, yorgunluğun  direksiyon başında nasıl etkilediğini araştırmıştır. Kaza araştırmasına göre, sürücü yorgunluğundan kaynaklanan kazalarda, genelde hızta yüksek ise araç yol dışına savrulmaktadır. Bu nedenle, oranların üzerinde çok sayıda insan  ciddi veya ölümcül şekilde yaralanmaktadır.

ADAC web sitesinde yayınlanan kaza araştırmalarının sonucuna göre,  yorgunluk sürücünün yeteneklerini alkole benzer şekilde etkileyebilmektedir. Bazen, yorgunluğun emareleri  yanlış yorumlanmakta veya dikkate alınmamaktdır.  Yüksek sesli müzik dinlemenin veya pencereleri açmanın yorgunluğa karşı yardımcı olduğu ise  bir efsanedir.

Tabii ki, yorgunluk tek risk değildir ve sürücüler de davranışları nedeniyle kazalardan sorumludur. Sebepler arasında çok yüksek hız ve öndeki araçla arasına yeterli mesafe bırakmamak ta vardır. Ancak, sendikaya göre,  yorgunluk riskine karşı hedef belirleyerek  harekete geçmek kaçınılmaz ve gereklidir.
Tüm bunların yanında, yetkililer tarafından daha fazla kontrol  yapılması ve sefer planlamasında daha geniş tolerans tanınması gereklidir. ADAC geçmişte de,  profesyonel sürücüler için daha fazla kontrol yapılmasını önermekteydi.

Ayrıca,  acil fren sistemi takma zorunluluğu genişletilmeli, yeterli  modern  yol kenarı dinlenme tesisleri kurulmalıdır.Sonuç olarak, ETF sendikasının raporu şöyle özetlenebilir;  yorgunluktan kaçınma  yalnızca  sürücünün görevi  haline indirgenilmemelidir.

Bu yazı:

http://www.welt.de sitesinde yayınlanan ve Christine Haas tarafından hazırlanan yazının tercümesidir.

Ülkemizde durum nedir?  Bu konuda yapılmış kapsamlı bir çalışmaya rastlanılamadı. Yapılmışta olabilir , varsa bu çalışmaları görmek arzu ederim. 10 yıllık sektör gözlemlerine dayanarak şunu diyebilirim; Bizim kamyon sürücülerimizin  ikisinden birinin  direksiyonda uyuduğunu söylemek mümkündür. Çünkü çalışma şartları gerçekten ağırdır. Bu durum başkası nam ve hesabına çalışan sürücülerle, kendi nam ve hesabına çalışan sürücüler arasında farklılık gösterebilir. Çözüm; Öncelikle 2011 tamamlanması gereken sürücü çalışma yönetmeliği çıkarılmalı, denetleme  yönetmeliği  tamamlanmalı , buna  göre diğer yönetmelikler düzeltilmeli, hız sınırlandırıcı donanımlar servis hizmetleri yönetmeliği çıkarılarak, ticari araçların yasal hız üzerinde seyri önlenmeli , yol kenarı dinlenme tesislerinin şartları (Fiyat, dinlenme, konfor, imkan vs..) iyileştirilmeli, kamyon sürücülerini tesis idarelerinin  kovması engellenmeli ve  etkin bir denetim yapılmalıdır. Karayolu taşımacılığı tedarik zincirinin önemli bir halkasıdır. Bu halkada da sürücü ve kamyon  olmazsa olmaz unsurlardır.

Bilal Yeşil
Habertrafik.com.tr

Bir Cevap Yazın

Bizi Takip Edin