Nüfusun büyük kısmı otomobil alamıyor, alabilenlerin de gücü ancak 20 yaş üstüne yetiyor.
Türkiye’de nüfusun büyük bir kısmı bırakın sıfırı, 2.el otomobil bile alamayacak durumda. Alabilenlerin ise gücü ancak 10 yaş üstüne yetebiliyor. Daha kötüsü ise 8 ay sonunda satılan her 100 ikinci el otomobilin 31’inin 20 yaş ve üzerinde olması. Barınmadan sonra en büyük ihtiyacımıza ulaşmak bu kadar zor olmamalı!
TÜRKİYE tarihinde sıfır veya ikinci el bir otomobil almak hiç bu kadar zor olmamıştı. Bir taraftan satın alma gücümüz hızla erirken diğer taraftan otomobil fiyatları kurlara, artan üretim maliyetlerine ve yüksek vergilere bağlı olarak durmadan yükseliyor. Bunların üstüne krediye ulaşmak da imkânsız hale gelince, ne yazık ki nüfusun büyük kısmı ne sıfır ne de ikinci el bir otomobil alamıyor. Ama barınmadan sonra en büyük ihtiyacımız olan otomobillere (mobilite) sahip olmak bu kadar zor olmamalı. Bugün düşünün ÖTV olmasa herkes daha rahat otomobil sahibi olabilecek.
2.EL 2 AYDIR DÜŞÜYOR
Ülkemizde yılda ortalama 600 bin adet sıfır otomobil satıldığı düşünülürse, son yıllarda insanlar mobilite ihtiyacını ağırlıkta olarak 2. el otomobille sağlamaya çalışıyor. Ama orada da büyük sıkıntılar var. EBS Danışmanlık’ın hazırladığı verilere göre, Eylül 2021’den sonra 9 ay boyunca kesintisiz büyüyen 2.el otomobil pazarı son 2 aydır ciddi şekilde daralıyor. Bunda da en büyük etken kredi yollarının kapanması, yüksek fiyatlar, ÖTV söylentileri ve biraz da 6 ay ve 6 bin km sınırlaması.
10 YAŞ VE ÜZERİ ARTIYOR
Temmuz ayında %7,8 düşen 2.el otomobil pazarındaki daralma ağustos ayında %12,9’a kadar yükseldi. Ama detaylar durumun daha kötü olduğunu ortaya koyuyor. Daralan 2.el otomobil pazarında satılan otomobillerin yüzde 60,04’i 10 yaş ve üzeri, yüzde 43,35’i 15 yaş ve üzeri, yüzde 31,32’si ise 20 yaş ve üzeri otomobillerden oluşuyor. Geçen sene aynı dönemde 10 yaş ve üzerinin oranı yüzde 52 civarındaydı, varın siz düşünün. Sonuç olarak bırakın sıfır otomobili, ikinci elin bile artık yenisini alamıyoruz. 8 ay sonunda sıfır otomobilleri de dâhil ettiğimizde satılan her 100 otomobilin 30’unun 20 yaş ve üzeri yani hurda niteliğindeki araçlar olduğu ortada. Başka söze gerek yok!
Yeni bir otomobil hayalden de öte
EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, otomobil satışlarındaki daralmayı, “Nasıl daralmasın ki; yüksek fiyat, enflasyon ve kredi almada ki zorluk vatandaşın alım gücünü de sıfırladı” diye yorumluyor. Şahin şöyle devam ediyor; “Bugün 2.el otomobil pazarında satılan her 100 otomobilin 60 adeti 10 yaş ve üzeri modellerden oluşmakta. Zaten bu rakamında yarısı 20 yaş üzeri hurda niteliğinde ki otomobiller… 1000 kişiye düşen 162 adet otomobil ile Avrupa’nın açık ara son sırasında bulunan 85 milyonluk ülkede nüfusun %90’i için artık yeni bir otomobil almak hayalden de öte…”