Belki aracınızı rot ayarına götürdüğünüzde “kamber” terimiyle karşılaşmışsınızdır ya da özellikle bir dönem oldukça popüler olan “modifiye” furyasında denk gelmişsinizdir. Nedir bu kamber?
Araçların yol tutuşunda ciddi önem arz eden bir açıdır aslında kamber.
Drift araçlarında ve formula yarış araçlarında kolayca fark edilen kamber, lastiklerin yatık duran görüntüsünden daha net fark edilebilir. Yarış otomobillerinde bu detay göze çarparken neden abartı modifiye edilmiş araçlar dışında diğer araçlarda ya da fabrikasyon bu kamber açısına sahip araçları yollarda göremiyoruz?
Araçlar viraja girdiğinde tekerin içerisindeki karkas yapısı, kuvvet sebebiyle doğal olarak bir miktar esner. Bu esnemeyle birlikte yol tutuşu korunur ve esneme sebebiyle tekerin yere basma alanı değişir.
Bazı çift salıncak veya multi-link süspansiyonlu araçlarda da viraja girildiğinde ve gövde yattığında geometri değişimi sebebiyle kamber açısı değişimi gözlemlenir.
Bu sebeplerle bazı araçlara statik haldeyken negatif kamber verilir. Viraja girildiğinde karkas esnemesi veya geometri değişimi sebebiyle tekerin yere basan alanı maksimum olacaktır.
Peki trafikteki standart araçlarda neden görmüyoruz?
1- Kamber açısı sebebiyle statik halde tekerin yere basma alanı azdır. Virajdaki performansını arttırabilirsiniz ama frenleme ve hızlanma limiti düşecektir.
2- Tekerin yere basan yüzeyi azaldığı için mevcut yüzeye uygulanan basınç artar. Lastik daha fazla ısınır ve doğal olarak aşınır.
Zaten en ekstrem araçlarda dahi genelde 3-4 dereceden fazla kamber verilmez. Bazen denk geldiğimiz 15-20 derecelerin ise teknik açıdan bir anlamı yoktur.
Negatif Kamber; Aracın tekerleklerinin üst kısmı araç gövdesine daha yakın yani daha içte, alt kısmı ise daha uzak olduğu açıya negatif kamber denir.
Pozitif Kamber; Tekerleklerin üst kısmı araç gövdesinden daha uzak yani daha dışta ve alt kısmı ise daha içteyse buna da pozitif kamber denir.